پروژههای چندرسانهای شاگردان را به کار گروهی، نشان دادن دانش خود به روشهای چندگانه، حل مسائل، اصلاح کارشان و ساخت دانش تشویق میکند. شاگردان فرصت یادگیری و اجرای مهارتهای دنیای واقعی را پیدا میکنند. آنها ارزش کار گروهی، تأثیر و اهمیت رسانههای متفاوت، ازجمله موضوع طرح، تناسب و اعتبار رسانه، قوانین حق چاپ، چالشهای ارتباط یا مخاطبان متفاوت؛ اهمیت تحقیق، برنامهریزی و مهارتهای سازماندهی؛ اهمیت مهارتهای ارائه و بیان؛ و چگونگی پذیرش و تهیۀ بازخوردهای سازنده را فرا میگیرند. ایجاد پروژههای چندرسانهای به تقویت مهارتهای تکنولوژی شاگردان و آمادهسازی آنها برای بر عهده گرفتن مشاغل آینده کمک میکند.
درگیر کردن شاگردان در پروژههای چندرسانهای، استفاده مؤثر از تکنولوژی در کلاس درس را نیز دربر میگیرد. یلند[1] (1999) بهمنظور استفاده مؤثر از تکنولوژی در کلاس درس، به پنج هدف اصلی اشاره نموده است که باید مدنظر قرار داده شوند:
1. ادغام تکنولوژی و برنامه درسی
2. ارتقای یادگیری فعال، پرسوجو و محیطهای حل مسئله که کودکان را در کار انفرادی و گروهی با استفاده از مهارتهای تفکر سطح بالا درگیر میکند.
3. استفاده از تکنولوژی جهت ارائه و نمایش ایدهها
4. ایجاد تعاریفی نو از بازی و برداشتهای جدید از آنچه بهمنزله دستکاری است.
5. توسعه مهارتهای سواد رسانهای[2] که شامل تحلیل انتقادی استفاده از فناوریها و اطلاعات دریافت شده از آنها میشود.
عمل ایجاد پروژههای چندرسانهای به هر کدام از این معیارها میپردازد. لیو[3] (2003) تأکید میکند که تولید پروژههای چندرسانهای میتواند دسترسی به مهارتهای شناختی قرن 21 تعریف شده توسط ووکل و ون داسن[4] (1989) را امکانپذیر کند. این مهارتها را میتوان به دستههای زیر گروهبندی کرد: تمرکز[5]، گردآوری اطلاعات[6]، به خاطر سپردن[7]، سازماندهی[8]، تجزیهوتحلیل[9]، تولید[10]، یکپارچهسازی[11] و ارزشیابی[12].
فرایند تولید چندرسانهایها همچنین دستیابی به استاندارهای فناوری جدید برای شاگردان که ISTE آن را تعریف کرده است امکانپذیر میسازد. با تمرکز بر مهارتهای یادگیری قرن 21، شاگردان با استفاده از فناوری به خلق و نوآوری، برقراری ارتباط و مشارکت، پژوهش، ارزیابی، اعمال اطلاعات، تفکر انتقادی، حل مسئله، تصمیمگیری، یادگیری برای تبدیل شدن به شهروند دیجیتال؛ و درک مفاهیم فنّاوری روی میآورند (ISTE 2007).
پروژههای چندرسانهای به شاگردان اجازه تمرکز بر محتوای دوره؛ ارتقای یادگیری فعال و تشریکمساعی؛ درگیری شاگردان در مهارتهای تفکر سطح بالا؛ ارائه و نمایش ایدهها از طریق رسانههای متنوع؛ دستکاری ابزارهای تکنولوژی گوناگون، اشیاء روی صفحه نمایش و مدلهای اطلاعاتی؛ جاسازی و تعیین بهترین ابزارها و منابع برای جمعآوری و تولید اطلاعات؛ و تحلیل انتقادی، ارزشیابی و سازماندهی اطلاعات را میدهند.
منبع: پروژه های چندرسانه ای در آموزش. ترجمه دکتر خدیجه علی آبادی، اسماعیل اصلانی
[1] Yelland
[2] media literacy skills
[3] Liu
[4] Vockell and van Deusen
[5] focusing
[6] information gathering
[7] remembering
[8] organizing
[9] analyzing
[10] generating
[11] integrating
[12] evaluating
مقاله: ارزیابی آمادگی استفاده از یادگیری الکترونیکی در دانشگاه علامه طباطبائی از دیدگاه دانشجویان و
کتاب پروژه های چندرسانه ای در آموزش
مهارتهای ,شاگردان ,استفاده ,پروژههای ,، ,تکنولوژی ,پروژههای چندرسانهای ,استفاده از ,ارائه و ,چندرسانهای به ,از تکنولوژی ,ایجاد پروژههای چندرسانهای
درباره این سایت